Graffiti jako dzieło sztuki

Sztuka uliczna to wyzwanie dla artystów. Istnieje bowiem cienka granica pomiędzy dziełem sztuki a wandalizmem. Tylko profesjonaliści na co dzień obcujący ze sztuką potrafią zmienić każdą przestrzeń społeczną w artystyczny przekaz.

Na czym polega sztuka uliczna?

W artystycznym świecie wyróżnia się kilka form sztuki ulicznej mural, fresk, graffiti. Każda z nich wykonywana jest inną techniką malarską. Spośród nich najwcześniej pojawiło się właśnie graffiti, będące niczym innym jak tekstową formą street artu. Z niego narodziła się sztuka uliczna, która zaczęła przybierać formę „obrazów” na ścianach w formie murali. Jej charakterystyczną cechą jest tymczasowy charakter i krótki „czas życia”. Fakt, że powstają nierzadko pod wpływem impulsu, chwili sprawia, że na jednym kawałku ściany w ciągu roku może być kilka, kilkanaście dzieł ulicznych twórców. Zwykle tematem street artu są codzienne przeżycia, sytuacja lokalna, regionalna, czy przypadające w danej chwili jubileusze. W momencie, gdy na zewnątrz na murach, królowało graffiti i murale wewnątrz pomieszczeń, świątyń zaczęły się pojawiać freski ścienne– obrazy wykonywane na mokrym tynku, jako najtrwalsza forma malarstwa ściennego.

Dlaczego graffiti zaczęto uważać za przejaw wandalizmu?

Graffiti wykonane przez artystów amatorów i profesjonalistów może być prawdziwym dziełem sztuki. Niestety z biegiem lat, w dobie coraz większej dostępności kupienia sprayów, zaczęto istniejące obrazy naścienne oszpecać wulgaryzmami, chamskimi malunkami, które były przejawem buntu jednostek, chęci pokazania się. Graffiti w prymitywnej formie wykorzystywały uliczne bandy, do podkreślenia, zaznaczenia swoich terytoriów, co oczywiście w niczym street art nie przypominało.

Czy zatem graffiti może być dziełem sztuki?

Graffiti może i jest dziełem sztuki zwłaszcza w formie tzw. graffiti przestrzennego, używanego do upodobnienia malowanego przedmiotu, elementu przestrzennego do innego rzeczywistego lub fikcyjnego przedmiotu. W takiej formie powstające obrazy bywają nie rzadko wykorzystywane jako reklamy zewnętrzne, powstające za zgodą właścicieli danych posesji i obiektów publicznych.